AdWise

Konsulter med tillhörighet

För konsultföretaget AdWise är framgångsfaktorn en stabil och kompetent konsultbas av seniora proffs. Med hjälp av kontinuerliga medarbetarenkäter fångar man upp behovet hos sina medarbetare och kan behålla dem.

När AdWise startade sin medarbetarundersökning, NMI, tillsammans med Tradewell så fick man kritik för att kontakten mellan kontoret och konsulterna var för svag. Just samhörigheten är en viktig utmaning för konsultbolag där konsulterna sitter ute hos kunder och arbetar och mer sällan träffar chefer och konsultkollegor i den egna organisationen.

– Det här är något väldigt viktigt, att vi har koll på det personliga planet med täta avstämningar, förklarar Bert Olsson, VD på AdWise, som gärna jämför sin roll med husläkarens:

– Man ska inte byta kontakt hela tiden utan ha samma person som har den personliga kollen och vet exakt vad konsulten tycker är roligt och bra.
Denna kunskap ökar också möjligheten att hitta uppdrag som verkligen matchar konsulten med rätt kund. En win-win situation för både kunder och konsulter.

Andra delar som AdWise avläser via sina undersökningar är den administrativa biten, där det är viktigt att faktureringen fungerar enkelt och smidigt, då företagets konsulter är egenföretagare.

– Men det handlar ju inte bara om att tjäna pengar utan man söker även ett professionellt och socialt nätverk, säger Bert Olsson, nyss hemkommen från årets konferensresa till Tallinn, där man förutom miljöombyte tillsammans med kollegorna även hållit workshops. Företagets luncher en gång i månaden brukar vara välbesökta liksom de seminarier som hålls på kvällstid.

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.