Camfil

Förbättrad leveranssäkerhet efter kundundersökningar

Genom återkommande kundundersökningar har Camfil förbättrat leveranserna av sina luftfilter. Från fabriken i Trosa är leveranssäkerheten nu nästan 100-procentig efter förbättringar man gjort till följd av feedback från kunderna.

Under ett drygt decennium har svenska luftfilterkoncernen Camfil kontinuerligt mätt kundnöjdhet med Tradewells NKI-undersökningar och därmed kunnat arbeta med förbättringar för att möta kundens behov.

– Det är ett bra och användbart verktyg, där vi kan jämföra resultat från olika regioner, ända ner på säljarnivå, förklarar Jan Andersson Vice VD och marknadschef på Camfil.
Inte minst när Camfil köpte upp IF Luftfilter 2006, så kunde man få ett mått på vad sammanslagningen inneburit för kunden.
Genom att Camfil kopplat sina mätningar till kvalitetssystemet kan allt noga följas upp från marknad och sälj, över kundsupport, till produktion, lager och logistik.

– Vi använder samma frågeställningar, med vissa förbättringar sedan starten 2003, säger Jan Andersson och tillägger:
– Det här har varit en framgångsdel i vår historia och vi kan visa på resultat.

I takt med att koncernen växt har flera länder tillkommit. Nu görs undersökningar i Danmark, Finland, Norge, Tyskland, Frankrike, England, Kina och USA och fler väntas ansluta.

– Ofta är det saker som rör kundnyttan som vi kan arbeta vidare med. Exempelvis hur snabbt vi hanterar reklamationer och arbetet med leveranssäkerheten, säger Jan Andersson.
En av förbättringsåtgärderna som Camfil kunde göra efter att ha tagit del av kundernas feedback var just att förbättra leveranserna ytterligare. Produkternas del i en servicekedja via installationsbolag ut till slutkunder gör leveranssäkerheten mycket viktig.

Tidigare körde man med stora lastbilar från fabriken i Trosa till Stockholm en till två gånger i veckan. Genom sina kundundersökningar kunde man utläsa att detta behövde ske oftare. Därför körs nu dagliga turer med mindre bilar för att säkra upp att servicebolagen snabbt kan få rätt utrustning.
– Har man sagt att en vara ska komma på tisdag, så är det tisdag som gäller, säger Jan Andersson.

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.